Чи є чіткий поділ ГБО на покоління?
Серед тих, хто встановлює газобалонне обладнання існує класифікація (або, можна сказати, розділення) газового обладнання по поколіннях. Зроблено це для зручності спілкування між собою і для розділу між собою систем різного типу (по роботі і конструкції), оскільки ні в одному офіційному виданні нема чіткого розподілу на покоління, то між спеціалістами які встановлюють ГБО виникають суперечки до якого покоління віднести ту чи іншу систему.
В автомеханічному інституті запропонували таку класифікацію:
Перше покоління ГБО (ГБО 1)
До систем ГБО першого покоління відносять обладнання з роздільним редуктором і випарювачем газу.
В свій час така конструкція газового редуктора була вивезена (після війни) з Германії і поставлена для виробництва на завод РЗАА в м.Рязань. Закінчили їх випускати років 10 назад. Ці редуктори до сих пір працюють на автомобілях. Простота , надійність і довготривалість їх роботи викликає повагу. Разом з вище вказаним редуктором, РЗАА освоїв випуск редуктора суміщеного з випарювачем. За основу була взята схема голландської фірми (Poliavto и Vialle). Трохи швидше Новогрудський завод газової апаратури почав випуск свойого суміщеного редуктора , взявши за основу італійський редуктор Bedini.
Друге покоління ГБО (ГБО 2)
Друге і третє покоління ГБО відрізняються тільки способом дозування газу - подачі газу в двигун автомобіля. В ГБО другого покоління регулювання подачі газу в змішувач здійснюється вручну, з допомогою так званого дозатора який являє собою звичайний патрубок зі змінним прохідним перерізом, при вкручуванні або викручуванні звичайного гвинта, вставленого поперек патрубка. В дозаторі вибирається деяке середнє положення гвинта, при якому двигун стабільно працює на газі. Це положення гвинта при експлуатації автомобіля залишається майже незмінним (іноді коректується при засміченні повітряного фільтра).
Третє покоління ГБО (ГБО 3)
В обладнанні третього покоління - ГБО 3 використовується не ручний, а електроний дозатор здійснює регулювання газу з допомогою крокового електродвигуна. Управління дозатором здійснює електронний блок, який, в свою чергу, використовує в основному інформацію, яка поступає від лямбда-зонда. ГБО цього покоління регулюється з допомогою ПК.
Четверте покоління ГБО (ГБО 4)
Найлегше відрізнити обладнання четвертого покоління - ГБО 4. В даному випадку між спеціалістами, які встановлюють ГБО нема суперечок відносно класифікації. В системах четвертого покоління - ГБО 4 газ з редуктора поступає до газових форсунок, які являють собою електромагнітні клапани, які працюють по такому ж принципу, як і бензинові форсунки. Форсунки подають газ через відтаріровані жикльори в район розташування впускних клапанів двигуна автомобіля.
Управління роботою газових форсунок ГБО 4 здійснює блок управління, аналогічний штатному контролеру автомобіля. "Газовий" блок в своїй роботі використовує сигнали бензинових форсунок і з допомогою власного програмного забезпечення перераховує параметри дозування під використання газового палива. Настройка і пошук неполадок газового обладнання (4-го покоління) автомобілів здійснюється тільки з використанням ПК і свого власного програмного забезпечення (тобто неможливо відрегулювати наприклад , систему Zavoli програмою для системи SEC).
Системи ГБО 4 покоління неможна встановити на автомобіль з системою вприска бензину безпосередньо в циліндр автомобіля (наприклад, Mitsubishi GDI (Gasoline Direct Injection)).
П"яте покоління ГБО (ГБО 5)
В даний час існує система LPI, розроблена в Голландії , де газ впорскується не в газоподібному а зрідженому вигляді безпосередньо в циліндр автомобіля.
Цю систему вже можна встановити на двигуни GDI.
Її називають 5-м поколінням газового обладнання - ГБО 5.
LPI працює тільки з насосом високого тиску, який знаходиться всередині балона. На превеликий жаль, якість Українського газу погано впливає на роботу цього насоса. Але в нашій компанії ми ремонтуємо і це обладнання. Деякі спеціалісти помилково(!!!) відносять до п"ятого покоління обладнання 4-го покоління , яке працює з системою OBD автомобіля. В цьому ГБО втручання спеціаліста в регулювання майже не потрібне і налаштування газового обладнання автомобілів проходить більш точно.
Але ще раз підкреслюємо, що в Україні встановлення ГБО 5 - го покоління не роблять!!!